جشنواره رسانش

رسانش خیزش هوشمندانه نوجوان در دنیای رسانه

ارگ ساسانی

سه شنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۸، ۱۲:۰۳ ق.ظ

ارگ انار ۱۱ هزار و ۱۷۹ مترمربع مساحت دارد و بر روی تپه ای در مرکز شهر واقع شده است.

برای مطالعه کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید

ارگ انار ۱۱ هزار و ۱۷۹ مترمربع مساحت دارد و بر روی تپه ای در مرکز شهر واقع شده است.این ارگ با شماره۳۰۳۴۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت واقع شده است. قدمت ارگ انار به دوره‌های پیش از اسلام و از جمله ساسانیان می‌رسد.

ارگ انار از ساختمان‌های یک طبقه و دو طبقه تشکیل شده است.فضاهای یک طبقه که عمدتا در حاشیه قرار گرفته اند، دارای کاربری خدماتی و مسکونی بوده‌اند این ساختمان ها که در واقع بخش عامه نشین ارگ محسوب می شوند شامل فضاهای خدماتی نظیر اصطبل هاوطویله ها و... و همچنین محل سکونت طبقات خاص اجتماعی و خدم و حشم بوده است.

بنا های دو طبقه نیز در مرکز ارگ انار قرار گرفته اند که مقر حکومتی و مرکز سیاسی و شین بوده و کاوش‌های باستان‌شناسی می‌تواند به شناخت جزئیات این ارگ کمک کند. این حرم در گذشته کارکردهای مختلفی داشته است جدا از اینکه ارگ انار در هنگام حمله ها و هجوم های نظامی محل و مکان مناسبی برای مردم این منطقه بوده و کاربرد مسکونی و دفاعی نیز داشته و بخشی از داد و ستد مردم نیز در آن صورت می گرفته است. از جمله اینکه در زمانی که سلطان اویس در دوره تیموریان حاکم کرمان بود به انار حمله کرده و مردم در این قلعه پناه گرفتند.

ساختمانهای داخلی ارگ انار تا حدود سه دهه پیش سالم بوده است اما در حدود سال ۱۳۶۱ شمسی افرادی وابسته به یک ارگان اقدام به تخریب در ورودی  ارگ کرده و بخشی از تخریب کرده‌اند. با این حال بخشی از ساختمان های مرکز ارگ هنوز سالم هستند و زیر خاک مدفون شده‌اند.

ارگ انار در دوره‌های پس از ساسانیان نیز مورد بازسازی و استفاده قرار گرفته است از جمله در زمان صفویه.

۹۸/۰۱/۰۶
احمدرضا خداوردی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی