جشنواره رسانش

رسانش خیزش هوشمندانه نوجوان در دنیای رسانه

مولانا شیخ محمد فقیه اناری(مجتهد،طبیب و ریاضی دان)

دوشنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۸، ۱۰:۳۲ ب.ظ

مولانا شیخ محمد فقیه اناری،فقیه و مجتهد و از شاگردان شیخ بهایی بوده و نزد او علوم دینی،حدیث،هندسه،منطق،ریاضی،طب و علوم غریبه را فرا گرفته بود و ازشیخ بهایی اجازه روایت حدیث و اجتهاد و صدور فتوا داشت.


شیخ بهایی دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری که در دانش های فلسفه،منطق،هیعت و ریاضیات تبحر داشت.در حدود 95 کتاب و رساله از او در سیاست،حدیث،ریاضی،اخلاق،نجوم،عرفان،فقه،مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است.یونسکو به پاس خدمات وی به علم ستاره شناسی،سال 2009 را به نام او سال«نجوم و شیخ بهایی»نامگذاری کرد.


شیخ محمدفقیه فرزند مولانا سلطان محمود اناری بوده است.از مولانا سلطان محمود اناری و اینکه چه مرتبه و جایگاهی داشته،اطلاعاتی در دست نیست.


شیخ محمد فقیه در دوره صفویه زندگی می کرده و معاصرشاه عباس اول و شاه صفی بوده است.این فقیه و داشمند اناری در اردوی شاه صفی در عتابات عالیات حضور داشت.در این اردو هنگامی که شاه بر امیرخان مهردار،حاکم کرمان خشم گرفته بود و میخواست علیه او اقدام کند،شیخ محمد فقیه چون علوم غریبه می دانست،این دشمنی را به دوستی بین آن ها تبدیل کرد.



۹۸/۰۱/۱۲
احمدرضا خداوردی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی