جشنواره رسانش

رسانش خیزش هوشمندانه نوجوان در دنیای رسانه

طوایف مردم انار

يكشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۵۵ ب.ظ
مردم انار به طور کلی از چند طایفه بومی یا فارس،عرب و جدید تشکیل شده اند.طایفه بومی یا فارس همان ساکنان اصلی و مردمان کهن انار هستند.طایفه جدید،زرتشتیانی هستندکه چندین دهه قبل به دین اسلام گرویدند.زرتشتیانی هم که بر آیین خود ماندند،اندک اندک از انار مهاجرت کردند تا این که در سال های پس از 1357 شمسی جمعین زرتشتیان انار به صفر نزدیک شد.

طایفه عرب نیز جزو «ایل عرب عشایر خمسه فارس»هستند که به مرور زمان و در طول قرن های متمادی از فارس به شهرهای مختلف از جمله انار مهاجرت کردند.عشایر خمسه فارس از پنج ایل «عرب،نفر،باصری،بهارلو و اینانلو»تشکیل شده اند.

ایل عرب مردمانی از اعراب نجد،عمان و یمامه در شبه جزیره عربستان بودند که در صدر اسلام به ایران  مهاجرت کردند.این عشایر از قرن هشتم هجری قمری و بعد از تسلط امیر محمد مظفری و در زمان سلطان ابوسعید مغول به شهربابک آمدند و برخی از روستاهای آنجا را تصرف و مردم آن مناطق را غارت کردند و پس از چندی نواحی انار و رفسنجان را هم تسخیر و غارت کردند.


این قبایل عرب در هنگام لشکرکشی امیر مبارزالدین محمدمظفری،انار و ررفسنجان را تخلیه کرده و اموال و احشام خود را به کوهستان راویز و میمند میان شهربابک و رفسنجان بردند.در لشکرکشی امیرمحمد و جنگی که در گرفت،حسن فولاد،رییس اعراب شهربابک که به انار حمله کرده بود،کشته شد.
۹۸/۰۱/۱۱
احمدرضا خداوردی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی