جشنواره رسانش

رسانش خیزش هوشمندانه نوجوان در دنیای رسانه

تاسیس اداره طرق شهرستان انار

پنجشنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۸، ۱۰:۳۷ ب.ظ

اداره طرق و شوارع در دوره پهلوی کار ساخت راه ها را برعهده داشت.اداره طرق انار نیز که شبعه ای از اداره راه مرکزی یزد بود،در سال 1325 شمسی در حاشیه جاده قدیمی رضا خانی که اکنون در ابتدای شهرک آزادگان قرار گرفته،ساخته شد.

اداره طرق انار چندراه از جمله بخشی از راه رفسنجان،بافق و یزد را احداث کرد.

در سال 1320 و همزمان با جنگ جهانی دوم که ایران با بحران اقتصادی شدیدی مواجه شد،انگلستان جهت اعزام نیرو به کشورهای متحد خود به احداث جاده نیاز داشت تا با کمترین مسافت و زمان ممکن ساخته شود.قسمتی از این جاده که از شهر انار می گذشت توسط اداره طرق انار ساخته شده است.

برای ساخت این جاده،405 انگلیسی در دو منطقه شمش و کرمانشاهان مستقر شدند.هنگام آغاز به کار،انگلیسی ها برای هرکارگر روزانه هفت ریال دستمزد مقرر کردندکه در اثر قحطی و گرسنگی شدید در منطقه تصمیم بر آن شد که هر کارگز یک کیلو آرد و پنج ریال دستمزد بگیرند.به این ترتیب مردم زیادی در انار جهت کار به اداره طرق روی آوردند.

به گفته علی اکبر ابولی،بازمانده کارگران اداره طرق انار،دست کم 75 زن و دختر اناری نیز به عنوان کارگر در احداث این جاده کار میکردند.ساختمان اداره طرق انار در تاریخ 24 اسفند 1383 با شماره 11615 به عنوان اثر ملی ثبت شده است.

۹۸/۰۱/۰۸
احمدرضا خداوردی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی